Noniin, nyt viimein sain vähän aikaa nipistettyä ja pääsin kirjoittelemaan tuosta reissusta :)

Torstaiaamuna lähdettiin vaille 9 kävelemään bussille. Opettaja kertoi bussin numero 5 menevän suoraan bussiasemalle, päätepysäkki siis se. Oli kyllä tosi lämmintä jo heti aamusta, onneksi täällä ymmärtää jo pitää tosi kevyttä vaatetta päällä niin ei ole kamalan kuuma. Tuossa A arveli, että lämpötila voi olla ihan ok, mutta ilmankosteus tekee sen että tuntuu tukalammalta olla ulkona.
Vähänkö oli porukkaa odottamassa siihen bussiin pääsyä! Ja niitä vitosbusseja oli ainakin 5 siinä "lähtövalmiina".. Lomaruuhkaa :D
Ei päästy istumaan, hyvä kun mahduttiin edes bussiin, täällä on kyllä kokenut ihan oikeaa tungosta ja ruuhkaa. Ei ole mitään verrattuna mihinkään festareihin tai mihinkään mitä on aikaisemmin kokenut.

Matka kesti varmaan 40min, puolessavälissä päästiin istumaan kun muutama ihminen lähti pois, mutta oli tosi täyttä. No, tultiin juna-asemalle, ja hämmästys..
Opettaja kertoi, että tämä on selkeä juna-asema, helpompi käyttää kuin west-station.. No, näkisinpä west-stationin. Tuosta ei edes tiennyt ollaanko oikeassa paikassa! Mitään kylttejä, opasteita, ja tännekin pitäisi niiden Olympialaisia katsovien ihmisten tulla.. just :p
Käveltiin eteenpäin muiden ihmisten mukana, ja ihmeteltiin missä me oikein ollaan :D
Jossakin hämärässä rakennuksessa näkyi pitkiä pitkiä jonoja, saisikohan sieltä lippuja? Joo, näyttääpä hyvältä, alkoi epäilyttää saadaanko me enää mitään lippuja.
Juteltiin siinä A:n kanssa mitä tehdään, näytti tosi huonolta lippujen saaminen, ja mietittiin otetaanko vain taksi Beijingiin, jos niitäkään saa :D

Siinä kun juteltiin, joku tyyppi nykäisi hihasta. Kysyi "Beijing?", vastattiin, että joo, sinne ollaan menossa. Hataralla kiinalla sitten saatiin selville, että tarjosi meille kyytiä, 80yuania per nokka, ja hän veisi meidät Beijingiin nyt.
A tarttui tilaisuuteen, vaikka minua epäilytti todella paljon tuo tyyppi..
Käveltiin hänen autolleen, ja kävi ilmi ettei hän edes ole taksinkuljettaja! Yksityinen tyyppi, ja oli kasannut auton täyteen porukkaa, me täytettiin se sitten loppuun ja lähdettiin matkaan :D
Meidän lisäksemme autossa nuori mies, nainen ja lapsi.

Auto meni eteenpäin, ja pikkuhiljaa epäilykseni hälvenivät siitä, että kuski pysähtyy jollekin joutomaalle, ryövää meidät ja jättää sinne. Puolivälissä matkaa pysähdyttiin huolto-asemalle, ja kuski tankkasi. Tässä vaiheessa siis vasta tajuttiin, että muutkin matkustajat on maksavia asiakkaita, tähän saakka ajateltiin, että tämä on ehkä perhe?
Siis tajuttiin siitä, kun kuski otti jokaiselta kyytiläiseltä tämän 80yuania :) Pirun hyvät tienestit! En tiedä ottiko pikkutytöstä maksua, mutta 4-5x 80yuania on jo iso tukku rahaa, varsinkin kun bensa on täällä törkeän halpaa!

Ehkä 1,5h ajamisen päästä oltiin perillä Beijingissä, kuski yritti kysyä mihin meidät jättää, ja näytettiin A:n bussikortista bussin kuvaa :D (jäi se hitsin fraasisanakirja Tianjiniin!!) No, eihän se hokannut, dumppasi meidät johonkin vilkasliikenteiseen paikkaan :D Vähän matkaa käveltiin, kunnes totesin A:lle että otetaan taksi niin saan viimein aamupalaa. Yhdeksältä lähdettiin ja kello näytti jotain 12.
No, löytyi taksi, mutta kun kysyttiin hintaa.. 50yuan! Just.
Meidän piti siis soittaa hostellin respaan josta neuvoivat taksikuskille osoitteen, meidän osoite oli kirjoitettu ihan aakkosilla ilman tooneja, ja ei se kuski sitä ymmärtänyt, olisi pitänyt lukea kiinaksi.

Otettiin sitten taksi, vaikka purnasin kamalasti siitä että on tosi kallista, ja ajettiin ehkä 7-8min!!! 50yuania tuollaisesta matkasta, kyllä sapetti, vitsin huijarit!

Tydille! -- > Beijingiin kun tulette, niin varokaa, tuntuu että siellä huijaa ihan joka ikinen tyyppi jonka kanssa olet rahallisesti tekemisissä! (Tianjinissa paljon rehellisempää touhua)

No, saavuttiin sellaiselle "rähjäiselle" kujalle. Olin todella epäluuloinen tässä vaiheessa, meinaako tämäkin kuski ryöstää ja puukottaa kun tällaiseen paikkaan vie meidät.
Mietin, et ei voi olla totta jos se hostelli onkin tällä alueella!
No, olihan se! :D Eli tämä alue missä oltiin, on suojeltua aluetta Beijingissä, täällä on vielä niitä alkuperäisiä katuja ja taloja mitä sinne on rakennettu, olikohan Budongia nimeltään tämä alue :D

Ei se nyt todellisuudessa ollut niin paha miltä vaikutti, hieman erilainen mihin on tottunut vain :)
Hostelli näytti sisältä kivalta, ja varauskin löytyi vaikka ottivat puhelimessa minulta pelkästään etunimen. Olihan tuo aika kallista, maksettiin yöstä 19,50e, mutta huoneessa oli jättileveä sänky, ja oma kylppäri :)

Käytiin syömässä hostellin ravintolassa, tilasin hedelmälautasen ja kanaa+riisiä, kyllä muuten oli isot annokset, olin täynnä jo hedelmälautasesta! Mutta oli nuo kalliitkin, hedelmät 1,2e ja kana 1,6e.
(koulun ruokalasta annos maksaa 10-20snt euroissa..)

Lähdettiin hostellilta joskus yhden aikaan kävelemään metrolla, joka oli ihan tosi lyhyen kävelymatkan päässä, jotain 200m. (luksusta :) Jäätiin pois Temple of Heavenin kohdalla, ja törmättiin hurjan korkeaan muuriin joka ympäröi tätä aluetta :D
Käveltiin, käveltiin, ja käveltiin vähän lisää, muurille ei meinannut löytyä ollenkaan loppua! Viimein tultiin sisäänpääsyportille, ja ostettiin liput sisään sekä ostin kuvitetun kartan tuosta alueesta.
Ah mitä nättiyttä siellä oli ^^
Kyllä oli aikakin poistua Tianjinista, sitä ei enää edes ajattele että Kiinasta löytyy kauniitakin asioita kun Tianjin on astetta rähjäisempi kuin esimerkiksi Beijing. Minun mielipiteeni siis, vielä kun asutaan täällä rähjäisemmällä puolella kaupunkia.

Beijingin metro oli ihana käyttää! Tosi yksinkertainen ja simppeli, eikä maksanutkaan kuin 2yuania vaikka vaihtoi linjaa välissä, vau :) Tianjinissakin maksetaan matkan pituuden mukaan, hinta vaihtelee 2-8yuanin välillä.

Joo, eli päästiin Temple of Heaven alueelle, en nyt muista äkkiseltään mikä tuo olisi yleisnimitykseltään. Mutta, siellä oli ihan oikeaa "metsää"! Oi että oli kaunista, kukkaistutuksia, nurmikkoa, puita, temppeleitä, ah.
Paljon tuli räpsittyä tuolta kuvia, lisäilen kunhan saan ne jossain välissä A:lta.

Tuolla kierreltiin ehkä 2-3 tuntia, välillä istahdettiin penkille ihailemaan tuota niin harvoin nähtyä luontoa :)

Lähtiessä mentiin tien toiselle puolelle ja käytiin jättisuuressa lelukaupassa, "Toys kids" tai jotain :D
Hauskaa kun Beijingissä melkein jokainen myyjä puhui englantia, kun on tottunut että tinkii "kiinaksi".
Kolmannesta kerroksesta aukesi taivas ^^

Löytyi tusinoittain myyntikojuja missä myytiin animehenkistä kamaa, Final Fantasy, Dragon Ball, Inuyasha jne, ahh ♥
Tulipa tuolta ostettua sitten sitä sun tätä, Final Fantasy olkalaukku, avaimenperiä, Inuyasha tarravihko ja löysinpä yhden Rottatouillestakin!
En tule mitenkään selviämään kotimatkasta näillä ostoksilla mitä on kertynyt :p
Pakko ottaa nyt selville miten se paketti Suomeen lähetetään ja mitä siihen voi laittaa.

Joo, tuolta KFC´n kautta hostellille. Käytiin illalla juomassa drinksut vielä hostellin ravintolassa ja juteltiin partsilla parin ulkomaalaisen reissaajan kanssa, oli kiva päivä ^^