Aamusella 9 aikaan Zhao tuli hakemaan mua tuolta alaovelta (tässä missä asun yläkerrassa, on toinen samanlainen asunto alla, kaksikerroksinen tönö kiinni toisissa samanlaisissa) No, se sit kysy, että haluanko lähteä lekuriin, ja olo oli ihan ok jopa, mut mietin et kyl mä noi korvat tahdon tarkastuttaa ja onko poskionteloissa mitään, päähän kuitenkin koskee, korvia vähän jomottaa ja toinen vielä tukossa. (tässä vaiheessa oli vielä vähän buranan vaikutusta yöltä)

Käveltiin sitten tuonne koulun porteille, siitä ulos ja sit lähdettiin samaa reittiä mitä eilen tuonne "kaupungille" päin. Se soitti jollekin siinä matkalla, ja selvitti et McDonaldsin vieressä on pankkiautomaatti, et mä pystyn siitä nostamaan käteistä lääkäriä varten.

Olishan mulla vielä ollu tonni käteistä (yuan), mut ajattelin et jos se on joku huippusairaala tai ne laittaa kalliisiin testeihin niin pystyn sit maksamaan sen ainaskin.

Joo, sit kun olin nostanu rahaa, niin odoteltiin joku 15min kuskia siinä. Se sitten tuli viimein, en tiedä onko se jotain koulun kuskeja vai mikä homma, koska ei siitä kyydistä maksettu mitään.

Turvavöitä ei ole täällä ja se vähän karmii minua, voin kuvitella miten käy jos tulee kolari :o

Minusta tuntu et ajettiin tosi kauan sinne sairaalalle, mutta poistullessa se matka ei ollutkaan kun pari kilometriä.

Se sitten jätti meidät ison sairaalan eteen, siellä oli puhelinnumerokin lehmän kokosilla punasilla kirjaimilla seinällä, et varmasti näkee kaukaakin soittaa sinne...

Sit sisälle, makso 3 yuan ekalla tiskillä kun ilmoittauduin. Nimen kanssa tuli ongelmia, koska se piti laittaa kiinalaisilla kirjaimilla ja enhän mä tiedä kun länsimaisesti miten mun nimi kirjotetaan.

No, Zhao sitten käänsi mun nimen kiinalaisiksi kirjaimiksi paperiin, ja kun se tiskin tyttö äänsi sen, niin kuulosti kyllä joltain ihan muulta :D

Sit neljänteen kerrokseen, siellä oli semmonen lekuri joka sitten hoisi pään alueen vaivoja, eli korvat, nenä ja kurkku.

Kävin siinä välissä vessassa siellä sairaalassa, ja kyllähän noihin kyykkyvessoihin alkaa pikkuhiljaa tottua kun niitä vaan käyttää.

Joo, vessan "nimet", eli "naiset/miehet", ei lue täällä enkuksi. Mä opettelin muistamaan et se naisten merkki on se yksinkertasempi niistä kahdesta, ja osasin kun osasinkin suunnistaa sit oikealle osastolle! Jei. Melkein yksi merkki hallussa jo..

No, sit lekurille, jouduttiin odottelemaan vähän aikaa kun sillä oli toinen potilas siellä. Potilaat se lääkäri hoiti ovet auki, eli periaatteessa kuka vaan saatto olla ovella ja kuunnella mitä siellä diagnosoidaan ja sanotaan potilaalle. Se siitä yksityisyydestä. :)

No, sit tuli mun vuoro, Zhao pyys siinä aulassa jo, että kerron sille tarkalleen mikä on vikana, et se osaa sitten kääntää lääkärille vaivat. (lääkäri osannu englantia tippaakaan)

Sisälle ja istuuduin sit siihen tuoliin ja sit se käänteli mun päätä ja katso "silmillään" minun korviin. Tuossa vaiheessa vähän tuli semmonen olo, et wtf, miten se paljaalla silmällä sinne muka näkee!?

Kyllä se oikeanpuolimmaisen katso semmosella laitteella joka puhalsi ilmaa korvaan, mutta vasempaan se ei toistanu samaa operaatiota (just tähän mikä on nyt puolikuuro).

Sit se kurkkas nenään ja diagnoosi oli valmis.

Jotain ymmärsin, et joko yskä on aiheuttanu kaikki mun muut oireet "kurkku, nenä, korvat", tai sitten päinvastoin. Niinku wtf? Okei, sinulla on yskä, ja yskän vuoksi sinulla on muita vaivoja, me hoidetaan yskä niin muut vaivat katoavat. Tai sitten toisinpäin, että kurkun, nenän ja korvien vuoksi minulla on yskä. Okei, kiva tietää. :D

Sitten se rupes kirjottelemaan reseptejä, ja pölis kovasti kiinaa siinä samalla. Siellä kävi pyörimässä jotain "ulkopuolisia" jotka sitten innoissaan töllisteli mitä on meneillään mut se lekuri käski ne odottamaan.

Joka tapauksessa, sit se selitti Zhaolle mitä se määräs, ja miksi, ja lähetti meidät sitten pois ison reseptinivaskan kanssa. Aika paljon multa jäi käännöksen vuoksi kuulematta, mutta sitä sun tätä mulle määrättiin. Jotain, et yskä ei ole paha, et siihen mietoa lääkettä, sitten kahta lääkettä korvaan, tabletteja ja korvatippoja, sitten nenään lääkettä ja nenätippoja.

Mentiin sitten kerros alemmas, siellä oli maksutiski ja maksoin lääkärissäkäynnin ja lääkkeet. Summa oli 158yuan, eli n.15,80e.

Siitä sitten ekaan kerrokseen kuittien kanssa, ja sieltä löyty "apteekkitiski", josta sai kuitteja vastaan noudettua ne lääkkeet. Aiheutettiin sitten tukos liikenteessä kun mä halusin kirjata ylös, että mihin mikäkin lääke oli (parista pakkauksesta jäi puuttumaan tieto) ja minkä verran sitä pitää päivässä ottaa.

Sit mentiin ulos, ja napattiin sieltä taksi jolle Zhao sitten kerto koulun osotteen.

Mä sitten pyysin siinä matkalla, että jos minut vois tipauttaa kaupan kohdalle, et mun pitää ostaa vettä ja ruokaa vielä (kun nyt sitten taidan taas istuskella pari päivää kotosalla).

Se päätti jäädä samalla pois se Zhao, että auttaa mua ostoksissa ja kantamisessa. Käytin sitten hyväkseni sitä kaupassa ja kyselin siltä vähän, että mitä ne tuotteet oli ja miten niitä käytettiin.

Ostin ekasta kaupasta 10pulloa vettä, 0,5l. Sit kun siellä ei ollu muuta ruokaa, vaan jotain kiinalaisia leivonnaisia, niin käveltiin vähän matkaa koululle päin ja toiseen kauppaan. Nyt oltiin niinkun melkein päinvastasessa suunnassa kun missä se mcdonals ja missä eilen käytiin Georgen ja Zhaon kanssa.

Sit sain tästä kaupasta jo ihan ruokaakin, ostin nuudelin, mehuja ja sit suolaa! (puuro maistu aika mauttomalle ilman!)

Plussaa on se, että täällä on ihan törkeän halpaa kaupoissa verrattuna Beijingiin. Vesi ja juomat on about samaa, 2-4yuan, mutta sitten kaikki muut ruokatarvikkeet on ehkä jopa puolta halvemmat.

Siitä sitten kämpille ja vähän lepoa ottamaan, sekä ensimmäinen hurja lääkesatsi nassuun! :o

Ainiin, lekurissa ne sano siitäkin, että mä niistän väärin.. Tosin en ole nyt jälkikäteen ihan varma luuliko ne että mä niistän väärin, vai kuvitteliko ne vaan. Nenäliinahan mulla on edessä ja ulkopuoliset kuulee vaan töräyksiä. Spruuuuts!

Eli ainakin ne eleet ilmas sitä, että ei saa niistää kerralla koko nenää, että se sairastuttaa, vaan pitäs niistää sievästi puhaltamalla kumpikin sierain erikseen. No tuossa sievyydessä mulla on vielä parantamisen varaa, mutta kyllähän mä molemmat erikseen olen niistänytkin (:

Ehkä sitä koko henkeä ei tartte aina kerralla saada ulos, vaan vois vähän sievemmin niistää jos sieltä "sisältä" sais sitä pahaa limaa sisältä pois kanssa.


Joo, ja kuvista muuten. Ihan huvikseni en siis "seinää" tai pistorasiaa purkanut, vaan se tän kämpän nettijohto oli jumittunut sinne sisälle, ja saadakseni netin toimimaan, minun piti aukaista se pistorasia kokonaan. Se nettijohto oli siis irti siitä seinässä olevasta namikasta ja molemmat oli sisällä irrallaan heiluvina. Nyt sitten fiksasin sen niin et laitoin oman johtoni siihen kiinni, ja laitoin sen jotenkuten näyttämään siltä etten oikeasti ole purkanu sitä osiin niinkun tein :D

Ihan kiva tyyppi toi George, tommonen ystävällinen ja ääripositiivinen. Se soitti minulle äsken ja kyseli vointia, tuommosta mukavaa huomaavaisuutta :)
Se eilenkin tykkäs kaikista niistä ruoista ihan hulluna ja sano et se aikoo syödä vaan kiinalaista ruokaa nyt kun on kerran kiinassa... Joo, me too! :D (no en sanonu, en tykkää valehdella.. Vaikka kehuinkin ne ruoat maasta taivaaseen :D)

Sit kerto miten se aina joka maassa käy yhden kerran mcdonaldsissa, syömässä aamiaisen, ihan vaan sillä et testaa maistuuko se samalle.

Katselin keittiön ikkunasta ulos tänään päivällä, paisto aurinko, ja tuntu, että täällä voi olla aika hemmetin kivaa kunhan ilmat lämpenee ja pääsen vähän fiiliksiin sisään ja koulu alkaa. Pääsen oppitunneille, katsomaan sitä omaa asuntoa, tutustun pikkuhiljaa kaupunkiin ja käyn tuolla keskustassa pyörimässä ostoskeskuksissa sitten kun vähän tästä tervehdyn. Jee, ostosreissut ne vasta kivoja onkin!

Täällä on telkkari täällä asunnolla, olen paristi vilkaissut niitä kanavia sieltä, mutta ei sieltä hirveen järkevää ohjelmaa tule :) Lisäksi tuolla keittiö/olkkarissa on ihan pirun kylmä näin illalla, niin ei tee kauheesti mieli siellä asustella. Olen nyt täällä makuuhuoneessa (isolla sängyllä nukun) ja mulla on toi kuumalaite vieressä pörräämässä. Lämmittää kivasti aina kun vaeltaa "ohi".

Töllöstä huomasin sen, että ihan tosi monella "naisjulkkiksella" täällä on aukastut silmät. Ei taatusti ole luonnostaan semmosia länsimaalaisen suuria silmiä. Jännä että täällä on tommonen buumi, ja kyllähän mä pikkuhiljaa alan itsekin tajuamaan miltä mun silmät näyttää täällä. Outoa siis kun on tämmöset tosi vaaleat ja erikoisenväriset silmät, kun oikeastaan jokaisella vastaantulijalla on ruskeat. Ja mun silmät on tosi isot verrattuna näiden normaalisilmiin. Hassua että pitää matkustaa toiselle puolen maapalloa osatakseen arvostaa jotain mitä itsellä on :)

Söin muuten hemmetin hyvää suklaata tänään! Dovea jossa pähkinöitä ja lievä kahvin maku. Täällä Kiinassa toi on kuulemma tosi suosittu merkki, ja täältä löytyykin tuota ihan tosi monena eri makuna, ja täällä se on "kokosuklaata", kun suomessa Dove tarkoittaa ainoastaan sitä missä on sisällä toffeetamitälie.

Meinasin et käyn huomenna kaupalla, pitäs löytää iso kylpypyyhe/kylpytakki, ja sit mä haluan sen hiustenkuivaajan heti nyt. On tosi ilkeää tepastella tukka märkänä

Joo, ja huomisella kauppareissulla olis tarkotus eksyä mäkkiin ja ostaa jääkaappiin purilaisia. Mä sit lämmittelen niitä huomenna ja ylihuomenna, ei tartte juosta tuolla ulkosalla. Nyt ostan nuudelikeittoakin pari lisää, et voin linnottautua tänne, ja mehuja. Hahaa, sotasuunnitelma valmis!

Zhao soitti tuossa, ja kertoi että pyytää huomenna oppilaita katsomaan tuota nettiä kuinka sen saisi toimimaan. Sekin siis hoidossa ainakin osittain :)

Tianjin kuittaa.